Υπάρχει τελικά «κακή» δημοσιότητα;
Το ερώτημα επανέρχεται με τη μεγάλη συζήτηση που άνοιξε για το σποτ του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τα ΜΜΕ και την κρατική διαφήμιση των 20 εκατομμυρίων. Το σποτ προκάλεσε την οργή του δημοσιογραφικού κόσμου, ο οποίος στην πλειονότητα του το έκρινε ισοπεδωτικό, δυσφημιστικό και προσβλητικό. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή το σποτ στο οποίο πρωταγωνιστεί η Άννα Ελεφάντη έχει γίνει το πιο «εμπορικό» σποτ της αξιωματικής αντιπολίτευσης από τον Ιούλιο του 2019.
Η οργή των δημοσιογράφων
Από την πρώτη στιγμή που προβλήθηκε το σποτ, η αντίδραση των δημοσιογράφων ήταν βίαιη. Ο Νίκος Μάνεσης στον Alpha αρνήθηκε να παίξει το σποτ, χαρακτηρίζοντάς το, μάλιστα, σκουπίδι.
Αλλά και δημοσιογράφοι που θεωρούνται φίλα προσκείμενοι στον ΣΥΡΙΖΑ αντέδρασαν αρνητικά. Ενδεικτικά, η Νατάσα Γιάμαλη του Kontra έγραψε λίγα λεπτά μετά την κυκλοφορία του σποτ: «Η ευκολία με την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ βάζει "απέναντι" τους εργαζόμενους δημοσιογράφους, λες και έβαλε κανένας έστω και ένα ευρώ από την καμπάνια που δόθηκε στο μέσο που εργάζεται στην τσέπη, είναι ένα θέμα που καλό θα είναι να συζητηθεί. Μην πετάμε το μωρό με τα μπουγαδόνερα».
Στο ζήτημα παρενέβη και η ΕΣΗΕΑ με επιστολή που απέστειλε στον Πάνο Σκουρλέτη. Στην επιστολή αναφέρεται ότι:
«Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ στηλιτεύει τον απαράδεκτο διασυρμό συλλήβδην του δημοσιογραφικού κόσμου μέσω του προκλητικού video που δημοσιεύσατε στο βωμό της πολιτικής αντιπαράθεσης και της αντιπολιτευτικής τακτικής.
Η ΕΣΗΕΑ διαχρονικά και σταθερά ζητεί διαφάνεια και ισοτιμία σε οποιαδήποτε διαδικασία σχετίζεται, άμεσα ή έμμεσα, με οικονομική ενίσχυση των ΜΜΕ. Σας υπενθυμίζουμε, άλλωστε, ότι με επιστολή μας μέσα στον Μάιο σας απευθύναμε, όπως και σε όλα τα κόμματα, πρόσκληση για συνάντηση, προκειμένου να συζητήσουμε το φλέγον ζήτημα της ενίσχυσης του έντυπου Τύπου και τα κριτήρια που θα τη διέπουν. Δυστυχώς, δεν ανταποκριθήκατε. Αντίθετα, επιλέγετε να επιτίθεστε στο σύνολο των δημοσιογράφων που στην πλειονότητά τους εργάζονται -όσοι έχουν ακόμη δουλειά- κάτω από εξαιρετικά δυσμενείς εργασιακές και μισθολογικές συνθήκες.»
Η αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ
Φαίνεται ότι στον ΣΥΡΙΖΑ υπήρξε εσωτερικός διάλογος για το πώς θα γίνει η διαχείριση του σποτ. Άλλωστε, το σποτ είχε γυριστεί πριν αρκετές μέρες. Αρχικά οι δηλώσεις της Όλγας Γεροβασίλη στο Mega εκλήφθηκαν ως έναρξη αναδίπλωσης. Η κ. Γεροβασίλη είχε κάνει λόγο για σατιρικό σποτ με πιθανώς ατυχή αποτύπωση της συζήτησης για τα ΜΜΕ.
Ωστόσο, άλλα στελέχη είχαν διαφορετική άποψη. Ο Αλέξης Χαρίτσης φέρεται ως ο βασικός φορέας της άποψης «δεν κάνουμε πίσω, επιμένουμε στο σποτ». Άποψη που αποτυπώθηκε στην πρώτη διαρροή της Κουμουνδούρου:
«Η ΕΣΗΕΑ δείχνει επιλεκτική ευαισθησία στη σάτιρα ενός σποτ του ΣΥΡΙΖΑ και όχι στην επικίνδυνη για την ελευθεροτυπία και τη δημοκρατία φαιδρότητα της εν κρυπτώ χρηματοδότησης ανύπαρκτων μέσων από την κυβέρνηση.Μακάρι να επεδείκνυε τα ίδια αντανακλαστικά όταν εκβιάζονταν και απολύονταν δημοσιογράφοι επειδή δεν εξυμνούσαν το καθεστώς Μητσοτάκη. Παρόλα αυτά, θα περιμένουμε από την ΕΣΗΕΑ να απαιτήσει μαζί μας να δώσει η κυβέρνηση τώρα στο φως τη λίστα με τα ποσά που έδωσε στα ΜΜΕ».
Στη συνέχεια, ο Πάνος Σκουρλέτης απάντησε στην ΕΣΗΕΑ με επιστολή του. Στην επιστολή του γραμματέα του ΣΥΡΙΖΑ καθίσταται σαφές ότι το σποτ δεν θα αποσυρθεί. Ωστόσο, δίνεται η διαβεβαίωση στους δημοσιογράφους ότι:
«Σε καμία περίπτωση δεν είχαμε την πρόθεση να προσβάλλουμε το δημοσιογραφικό κόσμο με το συγκεκριμένο video. Αντιθέτως, θεωρούμε ότι η πλειοψηφία των δημοσιογράφων είναι αδύνατο να ταυτιστεί με ό,τι αντιπροσωπεύει η μορφή που πρωταγωνιστεί σε αυτό».
Μεγάλη απήχηση
Ωστόσο, παρά την αντιδικία (ή ίσως εξαιτίας αυτής) το σποτ του ΣΥΡΙΖΑ τα πάει περίφημα στα social media. Πρόκειται μακρά για το πιο «εμπορικό» σποτ του ΣΥΡΙΖΑ από τον Ιούλιο του 2019.
Στα social media του κόμματος έχει ήδη περάσει τις 400.000 θεάσεις, χωρίς να έχει «πέσει» από τους λογαριασμούς του Αλέξη Τσίπρα οι οποίοι είναι και πιο δυνατοί που διαθέτει η αξιωματική αντιπολίτευση.
Στο νούμερο αυτό δεν συμπεριλαμβάνονται όσοι είδαν το σποτ από τα site που το αναδημοσίευσαν. Σημαντικό, επίσης, ότι οι αναπαραγωγές στο Facebook έχουν ξεπεράσει τις 2.200. Εν ολίγοις, έγινε viral, κάτι που η Κουμουνδούρου δεν είχε πετύχει μετά την εκλογική ήττα.
Σποτ σαν αυτό του ΣΥΡΙΖΑ για τα ΜΜΕ, εκφράζουν μια επικοινωνιακή γραμμή που a priori επιδιώκει το «σκάνδαλο». Σύμφωνα με αυτήν την προσέγγιση, οι αρνητικές κρίσεις λειτουργούν άθελά τους ως φορείς διάχυσης του μηνύματος. Στόχος δεν είναι τόσο να πειστούν οι πολίτες για την ορθότητα, αλλά να «φτιαχτεί ατζέντα», να μαθευτεί και να γίνει αντικείμενο συζήτησης.
Βεβαίως, αυτού του τύπου η επικοινωνιακή τακτική δεν μοιάζει συμβατή με όσα είπε τις προάλλες ο Αλέξης Τσίπρας στην Όλγα Τρέμη στους Δελφούς, όπου χαρακτήρισε τους δημοσιογράφους θύματα της διαπλοκής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου